Wszystko co musisz wiedzieć o obowiązkach przedsiębiorcy na koniec roku
2023-11-22 7:45:05
Obowiązki wobec Urzędu Skarbowego
Na koniec roku podatkowego, przedsiębiorcy w Polsce mają szereg obowiązków wobec Urzędu Skarbowego, które są kluczowe do prawidłowego rozliczenia działalności gospodarczej. Oto szczegółowy przegląd tych obowiązków:
Remanent w firmie
Do 31 grudnia każdego roku, przedsiębiorcy muszą przeprowadzić remanent, czyli dokładny spis z natury produktów, które nie zostały sprzedane, oraz komponentów, z których nie wyprodukowano towaru. W ciągu 14 dni od tego terminu należy oszacować wartość spisanych produktów i komponentów, co wpływa na dochód firmy i wynikający z niego podatek dochodowy. Remanent musi zawierać dane takie jak nazwa firmy, data sporządzenia, szczegółowy opis towarów, ilość, cena jednostkowa i łączna wartość. Spis z natury powinien również zawierać podpisy osób go sporządzających. W remanencie ujmowane są towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby, wyroby gotowe oraz inne składniki majątku, które nie zostały sprzedane do 31 grudnia.
Zamknięcie KPiR (Księgi Przychodów i Rozchodów)
Przed końcem roku podatkowego, przedsiębiorcy powinni zamknąć KPiR. Obejmuje to doliczenie wszystkich zapisów księgowych i podsumowanie ich, uwzględniając wykonany remanent.
Rozliczenie pracowników
Przedsiębiorcy zatrudniający pracowników muszą rozliczyć urlopy, premie oraz przygotować dokumenty podatkowe. Należy sporządzić deklarację PIT R-4 do Urzędu Skarbowego (do 31 stycznia następnego roku) oraz PIT 11 dla pracowników i Urzędu Skarbowego (do 28 lutego).
Deklaracje roczne PIT
Pracodawcy muszą przekazać różne roczne deklaracje PIT, takie jak PIT-11, PIT-4R, i PIT-8AR, do urzędu skarbowego w określonych terminach. Te deklaracje dotyczą przychodów, dochodów, pobranych zaliczek na podatek dochodowy, a także zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Terminy złożenia PIT różnią się w zależności od wybranej formy opodatkowania, przy czym najczęstsze terminy to 31 stycznia, 28 lutego i 30 kwietnia. Warto również rozważyć zmianę formy opodatkowania, szczególnie w świetle zmian w przepisach, takich jak Polski Ład. Możliwość dokonania zmiany jest dostępna raz na rok, a termin na to wyznaczony przypada na dwudziesty dzień miesiąca po tym, w którym osiągnięto pierwszy dochód.
Niezawodną księgowość online, która zadba o bezpieczne zamkniecie roku rachunkowego znajdziesz: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-online
Obowiązki wobec ZUS
Obowiązki przedsiębiorcy wobec ZUS (Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) pod koniec roku obejmują kilka kluczowych aspektów:
Deklaracje i płatności składek ZUS
Deklaracje i płatności składek należy dokonywać w zależności od rodzaju działalności i statusu przedsiębiorcy. Terminy dla deklaracji i płatności składek ZUS różnią się w zależności od tego, czy przedsiębiorca zatrudnia pracowników, czy też nie. Dla tych, którzy nie zatrudniają pracowników, termin wynosi 10-ego dnia kolejnego miesiąca, a dla tych, którzy zatrudniają, termin przesuwa się na 15-ego dnia kolejnego miesiąca.
Ulgi i preferencyjne stawki ZUS
Przedsiębiorcy, szczególnie w początkowym okresie prowadzenia działalności, mogą korzystać z ulg, które zmniejszają wysokość opłacanych składek. Na przykład, ulga na start pozwala na niepłacenie składek na ubezpieczenia społeczne przez pierwsze 6 miesięcy, pod warunkiem spełnienia pewnych kryteriów, jak np. prowadzenie działalności po raz pierwszy lub ponownie po 60-miesięcznej przerwie. Istnieje także możliwość korzystania z Małego ZUS-u, który oferuje preferencyjne stawki ZUS przez pełne 24 miesiące od dnia zarejestrowania w ZUS.
Zarządzanie urlopami pracowników
Przedsiębiorca, jako pracodawca, powinien sprawdzić stan niewykorzystanego urlopu swoich pracowników i udzielić zaległych dni wolnych lub przenieść je na kolejny rok kalendarzowy z obowiązkiem wykorzystania do 30 września.
Planowanie czasu pracy
Pracodawca powinien ustalić wymiar czasu pracy na kolejny rok kalendarzowy i odpowiednio zaplanować czas pracy pracowników, uwzględniając dni wolne za święta w soboty.
W Polsce dni ustawowo wolne od pracy w 2024 roku to:
- 1 stycznia (poniedziałek) – Nowy Rok
- 6 stycznia (sobota) – Trzech Króli
- 31 marca (niedziela) – Wielkanoc
- 1 kwietnia (poniedziałek) – Poniedziałek Wielkanocny
- 1 maja (środa) – Święto Pracy
- 3 maja (piątek) – Święto Konstytucji 3 Maja
- 19 maja (niedziela) – Zielone Świątki (Zesłanie Ducha Świętego)
- 30 maja (czwartek) – Boże Ciało
- 15 sierpnia (czwartek) – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny (Święto Wojska Polskiego)
- 1 listopada (piątek) – Wszystkich Świętych
- 11 listopada (poniedziałek) – Narodowe Święto Niepodległości
- 25 grudnia (środa) – Boże Narodzenie
- 26 grudnia (czwartek) – Boże Narodzenie (drugie święto)
Deklaracja roczna PFRON i ZUS IWA
W zależności od wielkości zatrudnienia, niektórzy pracodawcy mają obowiązek wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) oraz przekazania informacji ZUS IWA, dotyczącej danych potrzebnych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.
Te obowiązki są istotne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa i należytego wypełniania wymogów prawnych wobec ZUS.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych na koniec roku
Zamknięcie ksiąg rachunkowych pod koniec roku obejmuje kilka ważnych kroków, które muszą być wykonane zgodnie z ustalonym harmonogramem:
Inwentaryzacja
- Przed 31 grudnia — Przeprowadzenie inwentaryzacji, która obejmuje spis z natury (aktywa pieniężne, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, środki trwałe, itp.), potwierdzenia sald (należności, aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych, itp.), i weryfikację (środki trwałe, grunty, prawa zakwalifikowane do nieruchomości, itp.).
- 15 stycznia — Zakończenie inwentaryzacji i otwarcie ksiąg rachunkowych na początek nowego roku.
Wycena składników aktywów i pasywów
- 31 grudnia — Wycena składników aktywów i pasywów (środki trwałe, nieruchomości, udziały w innych jednostkach, inwestycje krótkoterminowe, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, należności i udzielone pożyczki, zobowiązania, rezerwy, itp.) na dzień bilansowy.
- 31 grudnia — Sprawdzenie kursów średnich NBP ogłoszonych w dniu bilansowym do wyceny aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych.
Zestawienia i zamknięcie ksiąg
- 26 marca — Rozliczenie wyników inwentaryzacji i sporządzenie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.
- 31 marca — Zestawienie sald wszystkich kont ksiąg pomocniczych oraz zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy.
Proces zamknięcia ksiąg rachunkowych na koniec roku obejmuje szereg działań, takich jak inwentaryzacja aktywów i pasywów, wycena składników aktywów i pasywów, a także sporządzenie zestawień i zamknięcie ksiąg rachunkowych. Jest to skomplikowany proces, który wymaga dokładności i przestrzegania określonych terminów oraz zasad rachunkowości.
Sprawdź rzetelne biuro rachunkowe, któremu możesz ufać: https://www.ifirma.pl/biuro-rachunkowe-online
Działalność nierejestrowana
Obowiązki osób prowadzących działalność nierejestrowaną pod koniec roku obejmują kilka istotnych aspektów:
Prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży
Ewidencja sprzedaży pozwala na rozliczenie podatku dochodowego w roku kolejnym i kontrolowanie limitu przychodów. Ewidencja powinna zawierać kolejny numer wpisu, datę uzyskania przychodu, kwotę przychodu oraz wartość sprzedaży narastająco.
Rozliczenie przychodów w zeznaniu roczny PIT
Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną rozliczają się za pomocą PIT-36, wskazując przychody z działalności nierejestrowanej w rubryce “inne źródła”. Dochód opodatkowany jest według skali podatkowej 17% lub 32%.
Potrzebujesz pomocy w rejestracji firmy? Umów się na bezpłatną konsultację i zrób to z pomocą ekspertów: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy
Przechowywanie dokumentów
Dokumenty związane z działalnością nierejestrowaną, takie jak ewidencja sprzedaży, spis kosztów, i dowody księgowe, należy przechowywać przez 5 lat od roku, w którym rozliczono podatek.
Wystawianie rachunków i faktur na żądanie klienta
Mimo że faktury nie są obowiązkowe w działalności nierejestrowanej, w przypadku żądania przez klienta, należy je wystawić. Faktury i rachunki powinny zawierać odpowiednie informacje, takie jak dane sprzedawcy i nabywcy, opis towaru/usługi, cenę, itp. Można je wystawić w formie papierowej lub elektronicznej.
Przestrzeganie praw konsumentów
Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną muszą przestrzegać praw konsumentów, w tym prawa do reklamacji, zwrotu towaru, czy odstąpienia od umowy na odległość w ciągu 14 dni.
Te obowiązki są ważne dla prawidłowego funkcjonowania działalności nierejestrowanej i należytego wypełniania obowiązków prawnych.